Monday, February 12, 2007

Taksub Pulak

Seperti biasa Big bodoh guy tanpa henti – henti meneruskan propopganda dengan memburuk – burukkan GU. Alhamdulillah, setakat ini apa yang saya dengar adalah ramai antara puak – puak yang neutral dah naik menyampah dengan tulisan – tulisan yang dikeluarkan kat Pak Kaduk, Big Bodoh Guy dan sekutu – sekutunya. Mana tak, ceritanya lebih banyak mengarut dari fakta. Penuh dengan manipulasi dan juga provokasi yang langsung tak menymbang kepada penyelesaian masalah dalam persatuan kita ni.

In a recent entry, beliau menyentuh pula pasal isu taksub. Kalau sebelum ini dia cerita pasal bab sangat, kini dia bercerita bab taksub pula.

Dalam tulisannya Big Bodoh Guy telah menuduh pejuang – pejuang kebenaran sebagai mereka yang taksub dengan GU. Para pengikut ini juga dikatakan telah buta kerana terkasima dengan kehebatan GU kita ini. Bagi saya ini tak lebih dari statement merapu yang tak lebih dari assumption yang dia buat tanpa soal selidik terlebih dahulu.

Cuba tanya mereka yang menyokong GU kenapa mereka bertindak untuk menyokong beliau? Ada yang main ikut buta aje? Adakah mereka tidak diberi peluang untuk mendengar cerita belah sana? Rata – rata kalau kita tanya mereka ini mereka akan mengatakan kenapa mereka menyokong GU adalah sebab mereka tidak yakin dengan tuduhan – tuduhan yang telah dilemparkan terhadap GU. And, the sequence of event that was engineered by puak penentang ini jelas menampakkan adanya foul play that is meant to ensure that GU digulingkan dari jawatan GU nya. Tindakan para penyokong yang ada sekarang ini tak lebih daripada hanya untuk membela orang yang tak bersalah dan ianya dilakukan secara rasional selepas memberi pertimbangan yang sewajarnya.

Kita bukannya ikut buta tuli. Kitaorang ada akal. Tak bodoh macam hang.

Pengalaman semasa zaman Pak Ak dulu dah cukup untuk mengajar kami supaya tidak taksub terhadap GU. Benda nih bukannya dah lama sangat berlaku pun. Kami tahu apa dia taksub dan apa dia taat. Maksud taksub tu adalah kalau dah tahu Guru tu salah, tapi kita tetap nak ikut dia. Itu maksud sebenarnya… tapi kalau la orang tu betul dan kita ikut dia… itu tanda taat. Masalahnya sekarang, adakah Gutu itu bersalah? Apakah tatacara penyiasatan dan perbicaraan yang kita dok dengar selama ini dapat meyakinkan yang Guru tu bersalah? So, kalau la tak de bukti yang kukuh yang mengatakan dia bersalah, adakah kalau kita mengikut Guru ini, kita tergolong dalam golongan yang dikatakan taksub?

Ada juga beberapa dakwaan yang lain yang kita boleh baca. Antara dakwaannya adalah berkenaan Imam Mahdi. Dan seperti biasa, beliau mengatakan benda nih sumber sohih… piraaah… Sepanjang saya bersama GU tak pernah saya dengar dia kata dia tu Imam Mahdi. Cuba la tanya orang – orang yang rapat dengan dia juga.. tak de pun cerita nih tak payah la percaya.

Kekadang nih, geng big bodoh guy ni suka buat tanggapan sendiri. Tak tahu la kenapa diaorang nih boleh jadi macam nih. Mungkin sebab hati tu busuk sangat. Hitam.. kelam macam kulit si Daud Setan tu maka semua benda kena cakap direct. Tak boleh main kias – kias. Bila kias sikit je mula la dia pandai – pandai buat keputusan sendiri.. padahal apa yang GU cakap tu maksudnya lain. Hujungnya jadi la cerita – cerita yang pelik yang keluar dari mulut diaorang ni. GU ada jumpa Jibril la, imam mahdi la.. Macam – macam lagi benda mengarut.

Big Bodoh Guy ni mendakwa yang tandakan penyokong GU ini saling tak tumpah macam tindakan penyokong – penyokong Pak Ak dulu. Tapai kalau kita perhatikan.. diaorang nih pun apa kurang nya. Kalau masa zaman CM dulu AJK Pusat telah bertindak menolak Che Mat sebagai GU, MMK pun buat benda sama jugak. Kalau dulu AJK pusat Telah Gagal menyelesaikan masalah berkenaan GU ini secara adil, MMK pun gagal nak menyelesaikan secara adil jugak. Kalau dulu orang – orang tertentu dalang nak jatuh kan Pak Ak sekarang pun orang yang sama juga nak jatuh kan GU. Bukan semua ni serupa jugak ke?

Tapi diaorang sekarang nih dah raise the benchmark berbanding dengan masa krisis dalam CM dulu. Pak Ak tak buang Ijazah, tapi geng Big Bodoh Guy nih buang ijazah. Pak Ak dan Geng dia tak hina Mak Teh dan keluarganya.. tapi Big Body Guy dan gengnya hina sampai tak ingat dunia. CM berguru dengan orang yang hidup (ye la Pak Ak tu kita tak la mengaku dia guru.. tapi dia hidup la jugak) Tapi diaorang nih berguru dengan orang yang dah mati. Cukup la.. buat pe nak gi kat orang yang dah tak de… masa dia dah tamat.. tugas dia dah habis.. kalau tugas dia tak habis, tak de pengganti, apa ingat Tuhan nak tarik dia balik ke?