Monday, November 06, 2006

Tembak kaki sendiri :))

Alhamdu lillah, saya telah pun habis memberi komen saya ke atas kesimpulan yang telah diberikan oleh Pak Kaduk berdasarkan kajiannya terhadap keterangan GU kepada AJK penyiasatan. Sebagaimana yang telah saya katakan dahulu, kesimpulan yang telah diberikan oleh Pak Kaduk ini bukannya bersandarkan fakta, tapi ia lebih bersandarkan preconceived idea terhadap GU. Dan saya fikir, saya telah pun berjaya menunjukkan niat sebenar Pak Kaduk dalam menulis analisisnya… paling tidak pun saya berharap saya dapat menunjukkan betapa longgarnya bukti yang digunakan oleh puak penentang untuk jugde GU.

If you look at the points put forth by Pak Kaduk, you will find out that even with video evidence in hand, pihak penentang cannot find anything that sticks to GU. They still have not managed to prove, beyond reasonable doubt, that GU bersalah dalam hal ini. Keterangan GU itu hanya membuktikan bahawa beliau ada masuk kedalam rumah Asnawi tapi ia tidak pula membuktikan yang beliau telah melakukan sebarang pencabulan.

Pak Kaduk cuba untuk mengaitkan statement yang bercanggah sebagai bukti yang pencabulan berlaku. Akan tetapi, jikalau kita kaji semua secara terperinci transkrip keterangan yang ditulis sendiri oleh Pak Kaduk tu, sebenarnya tiada sebarang pencanggahan yang berlaku. Dan, bagi mereka yang pernah mendengar cerita GU, baik sebelum beliau dipanggil oleh AJK penyiasatan mahu pun selepas itu akan mendapati cerita GU adalah consistent. Cuma yang bezanya adalah insiden Hashimah menarik tangan GU masuk kedalam bajunya. Kenapa ia tidak diceritakan lebih awal telah pun diceritakan oleh GU secara panjang lebar kepada AJK penyiasatan dan kita boleh baca sendiri melalui transkrip

Kesemua 6 percanggahan yang Pak Kaduk cakap tu tak lebih dari fantasi yang beliau cipta berdasarkan preconceived idea beliau.

Pak Kaduk sekarang dok seronok cerita pasal duit dan umrah. I have been reading the post for and has been looking for ideas on how to respond. But in the end.. I feel that I should not respond instead.

Kenapa?

Pernah tak kita dengar dengar statement Overacting? Kalau dalam berlakon overacting tu maksudnya orang tu terlebih – lebih berlakon sampai jadi tak real. Terlebih – lebih sampai orang tengok pun menyampah.

Saya tak tahu la awak macam mana, but that is how I felt when reading his blog. I felt like I want to puke. Deep inside I felt Pak Kaduk is overdoing it.

You see, when you overdo something, people will begin to doubt your intentions.

Teringat saya akan cerita Madu Tiga arahan Tan Sri P Ramlee yang ditunjukkan kat Astro (tak silap saya la) baru – baru ni. Ada satu scene yang mana character yang di mainkan oleh Sarimah tu berborak dengan bapak dia tentang betapa baiknya hati P Ramlee sebab sanggup bersusah payah menolong Sarimah dan keluarganya. Pada penghujung scene tu, bapak Sarimah mengtatakan “Baik ada makna tu…”

That is exactly what Pak Kaduk is doing…. poyo sangat…. terlebih sangat… sampai benda kecik yang orang tak nampak sebagai itu pun dia nak jadikan isu.

Oleh kerana terlebih sangat the credibility of Pak Kaduk's story is is serious doubt (saya rasa anti fitnah dah cerita pasal benda ni).

For that, I would like to congratulate Pak Kaduk… you have successfully shot your self in the foot. Not once, but twice… satu bila anda bertindak mendedahkan transkrip keterangan GU kepada AJK penyiasatan dan yang kedua ialah bila dia terlalu beriya – iya cuba memburukkan GU tentang duit.

Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada r3mu, anti fitnah dan pencantas kebatilan for their relentless efforts in upholding the truth. Especially to r3mu… You’re the man!!!! Akhirnya we have something concrete on Pak Kaduk siapakah sebenarnya dan semua orang tahu jenis apa kah Pak Kaduk nih… and again.. he shot himself in the foot.

Saya ada juga mendapat feedback yang kedua - dua belah pihak, baik GU mahupun pihak yang lagi satu untuk duduk bersemuka dan berbincang. Ini satu cadangan yang baik, akan tetapi sebenarnya benda ni telah pun dibuat. Sebelum kes berkaitan GU nih dah blown over seperti yang sekarang ni, kedua - dua pihak dah memang selalu bersemuka. Semua point - point yang perlu kita sampaikan telah pun disampaikan. Tapi memandangkan ada pihak yang berkeras tak nak selesaikan benda nih cara baik, so this is what you get.

So far tindakan GU has been to defend himself and we did not initate all the attacks. Pihak yang belah sana yang mulakan semuanya... tengok la siapa yang mula - mula mendedahkan masalah Persatuan kepada orang ramai? Siapa yang mula - mula letak kronologi di laman web? Siapa yang mula buat blog? Siapa yang suka timbulkan isu sampai yang kecik - kecik dan yang personal pun dijadikan masalah ahli persatuan? Siapa yang mula buat personal attacks?

Whether we like it or not, the case has been too overblown for both parties to kiss and make up and act as if nothing had happened. It is a fact that we cannot deny and we just have to live with it.