Wednesday, March 14, 2007

Solatu Daimun

Satu lagi isu yang menarik perhatian saya adalah berkenaan Kursus Sembahyang yang dikendalikan oleh GU. Pak Kaduk mempersoalkan kenapa kursus tersebut memerlukan bayaran yang mahal?

Bagi menjawab persoalan ini, saya rasa adalah baik Pak Kaduk gi bertanya Rohaya, ibu kepada Hasimah pasal benda nih. Sebab dialah malaun yang organise kan kursus kat Hotel dekat Jalan Ipoh tu. Dia la yang menentukan bayaran yang diperlukan.

Setahu saya… satu sen pun GU tak ambik. Dia pun bukannya bodoh.. dia tahu yang ilmu akhirat bukannya boleh dijual beli. Habis byk pun dia merasa ialah makanan untuk kursus tu (yang difahamkan bahawa makanan pada masa kursus tu memang lavish) dan juga hadiah yang dibelikan oleh Rohaya bagi pihak peserta kursus. Banyak mana yang gi ke kursus? Banyak mana yang gi ke hadiah? Semua kita tatau sebab benda nih Rohaya tu la yang handle… tah dia yang songlap duit tu pun kita tak tahu.

Serupa jugak dengan kursus masa kat Ibu pejabat.. yang itu ketua dia ialah malaun yang bernama Naim… kena tanya la Naim sendiri sebab Naim tu pun geng hang… tah – tah dia songkap kasi kat hang.

Pak Kaduk juga mempersoalkan kenapa GU tak sembahyang sedangkan dia buat kursus sembahyang. Yang ini tak perlu la kita jawap. Ada baiknya kalau Pak Kaduk dan malaun – maluan belah sana tu cermin diri sendiri la sebelum persoal GU. Apa korang punya sembahyang tu penuh sangat ke?

Saya pernah buat kerja persatuan dengan ramai ahli yang perasan mereka nih “orang lama”. Dan dari pemerhatian, saya dapati “orang – orang lama” ni pun ramai yang sembahyangnya lopong. Ada seorang tu, tak pernah pun sembahyang.. harap bila gi umrah je baru dia sembahyang.. kalau kat Malaysia.. satu rakaat habuk pun tarak.

So, jangan la gatal nak jaga tepi kain orang bab sembahyang ni. Kalau GU tu nak sembahyang.. tak de punya dia nak tunjuk kat korang….