Sunday, October 08, 2006

Sumber Ilmu

Kali nih saya nak komen pasal tulisan Pak Pandir pasal sumber ilmu pulak. Dari penulisan Pak Pandir ini, beliau mengatakan bahawa ramai orang suka menghadkan ilmu dari satu sumber sahaja. Sambil memetik satu ayat quran dan mengatakan berapa ramaikah orang mengambil ilmu bersumberkan Al Quran, sunnah, buku best seller, kitab karangan ulama muktabar (samada klasik atau kontemporari), baca ruangan agama dalam akhbar, majalah-I (majalah I pun nak pakai ke?) dan macam – macam lagi.

Saya tak de la nak bantah pendapat yang dinyatakan diatas… tapi cuma saya musykil sikit dengan niat Pak Pandir. Taking into account the angle that Pak Pandir takes in his blog, we can safely deduce that Pak Pandir nih cuba mangaitkan masalah mengambil dari satu sumber ini dengan GU dan orang – orang yang berada di sekelilingnya.

Suka saya nyatakan disini, sepanjang saya mengenali dan mempelajari ilmu dari GU tak pernah saya dengar yang dia nih menghalang mana – mana anak murid dia dari menuntut ilmu agama dari orang lain atau mengambil ilmu dari mana – mana sumber yang lain seperti majalah, kitab atau “best seller”. Cuma yang dia minta, kalau ada apa – apa yang kita terjumpa dan kita ingin pakai terutamanya amalan atau pun hukum hakam, supaya merujuknya dahulu untuk mendapatkan kepastian. Kalau lepas rujuk tu, dia nak buat apa dengan ilmu tu ikut suka dia la. Dia pun tak paksa kalau orang tak nak rujuk kat dia.

So soal taksub kat sini tak timbul. Dia memberi kebenaran malah menggalakkan anak muridnya untuk menuntut ilmu sebab dia tahu, dia pun bukannya ada masa nak terang kan semua… dia hanya boleh memutuskan atau menyimpulkan ilmu – ilmu yang anak murid dia ada.

Itu pun kalau anak murid dia interested nak tanya…. Tapi ramai yang senyap je… confused pun senyap je.. buat bodo.. hujungnya dia buat keputusan sendiri… tu yang keluar statement yang pelik – pelik tu…

Ramai orang ambil ringan bab berguru dalam hal – hal agama nih. Ramai orang ingat dengan membaca buku dengan menghadiri ceramah atau kelas – kelas agama itu berguru… tapi itu bukannya berguru… itu baru belajar.. ambil ilmu kata orang.

Berguru nih lain. Dalam bahasa modern berguru nih macam coaching. Guru yang sebenar guru adalah guru yang membimbing anak murid nya all the way and every step of the way. Dia memerhatikan samada ilmu yang dia sampaikan itu sesuai murid yang dia ajar. Each murid is different and the approach is different. Semuanmya bergantung kat capcity murid tu untuk menerima…

Ilmu agama Islam ini amat luas. Even when using reliable sources such as the 6 sahihin we can still make mistakes. I liken ilm as a vast open sea… we can sail anywhere we want and gain benefit from it. But like the vast sea, we can still veer off course and hit rocks at the bottom of the ocean or you will enter an area where the waves are more than you are capable of handling. That is why you need a Guru. A guru is the navigator that will help you navigate through is vast ocean safely and quickly.

Zaman sekarang nih kita didedahkan dengan pelbagai ilmu dari pelbagai sumber. Entah betul ke tidak ilmu itu kita tak tahu.. Itu belum lagi ideologi – ideologi pihak tertentu yang bertopengkan agama (macam Pak Pandir). Nampak je macam dia nak sampaikan agama.. tapi rupa – rupanya benda lain.. Sebab itu para ulama menyatakan, bahawa kalau seseorang itu menimba ilmu agama tanpa guru tak kira apa disiplin pun, maka syaitanlah gurunya…

Kerja Guru adalah menolong kita menapis dan menjenihkan lagi semua info – info yang kita dapat. Tapi Guru yang dimaksudkan disini adalah Guru yang mengambil ilmunya dari lidah guru yang sebelumnya. Yang mana, ilmunya itu, kalau dikaji dari segi salasilah dan sanadnya akan sampai kepada Rasulullah. Oleh itu ilmu yang disampaikannya ada berkat. Sedikit belajar banyak yang dapat. Dan bila kita mengamalnya, kita ada “rasa” atau zauk yang boleh membawa kita lebih hampir kepada Allah.

Kita jangan jadi macam Pak Pandir.. ambil ilmu tak kira sumber.. lepas tu main buat keputusan sendiri. Ada Guru dia buang… hujungnya jadi la Pak Pandir tu bengong… fahaman wahabi pun dia hangkut, hak tasawuf setengah masak pun dia ambik… bengong.

They have no knowledge of it whatsoever: they but follow opinion, and opinion avails nothing in place of the Truth (Qur'an 53:28)

Wallahualam.